ابتلای 422 میلیون نفر به دیابت در جهان ، اهمیت تغذیه و تحرک در کنترل بیماری

به گزارش بلاگ پو، مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان ضمن تشریح خدمات این مرکز برای بیماران مبتلا به دیابت، گفت: اکنون 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و در صورت ادامه این فرایند تا 25 سال آینده 629 میلیون نفر دیابتی در سطح دنیا زندگی خواهند کرد.

ابتلای 422 میلیون نفر به دیابت در جهان ، اهمیت تغذیه و تحرک در کنترل بیماری

دکتر اعظم کوه کن در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اقداماتی که این مرکز برای بیماران مبتلا به دیابت انجام می دهد، گفت: در کلینیک درمان دیابت تمام خدمات تخصصی مربوط به بیماری دیابت را در زیر کلینیک های غدد درون ریز و متابولیسم، تغذیه و رژیم درمانی، ورزش، روانشناسی سلامت، چشم، پا و واحد آموزش بیماران دیابتی را توسط متخصصین مربوطه ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه در کنترل و پیشگیری از دیابت اصلاح سبک زندگی از اولیت بالایی برخوردار است، اضافه نمود: در همین زمینه کلینیک دیابت رویان اولین پژوهشگاهی است که اقدام به تاسیس کلینیک ورزش تحت نظر فیزیولوژیست ورزشی نموده است. فعالیت ورزشی صحیح نقش مهمی در کنترل قندخون، کاهش میزان احتیاج به دارو یا انسولین و حفظ سلامت مبتلایان به دیابت دارد. در این کلینیک، متخصصین فیزیولوژی ورزشی با همکاری گروه پزشکی به بیماران مبتلا به دیابت، سندروم تخمدان پلی کیستیک، سندروم متابولیک، چاقی و اضافه وزن، پوکی استخوان و مسائل ارتوپدی یاری می نمایند تا با ورزش درمانی علائم بیماری را کاهش دهند.

وی دیابت را بیماری خواند که در آن فراوری یا عملکرد انسولین و یا هر دوی آن ها دچار مشکل می گردد و اضافه نمود: انسولین هورمونی است که توسط سلول های غده لوزالمعده ساخته و ترشح می گردد و عملکرد اصلی آن پایین آوردن قندخون و فعال کردن سیستم ذخیره سازی مواد غذایی در بافت های بدن است. دیابت در چهار دسته دیابت نوع1، نوع2، دیابت بارداری و پیش دیابت شناخته شده است.

کوهکن با بیان اینکه اکنون 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند، گفت: اگر با همین فرایند پیش روی کنیم تا 25 سال آینده 629 میلیون نفر دیابتی در سطح دنیا زندگی خواهند کرد. در این میان حدود 10 درصد دیابت نوع 1 و 85 تا 90 درصد دیابت نوع 2 دارند. معمولا بچه ها به دیابت نوع اول دچار می شوند اما، با تغییرات انجام شده، چاقی و اضافه وزن در بچه ها افزایش یافته و همین موضوع باعث می گردد بعضی بچه ها نیز به دیابت نوع دوم مبتلا شوند.

وی با بیان اینکه شایع ترین علامت دیابت ، بی علامتی آن است اعلام کرد: همه می توانند در معرض خطر ابتلا به دیابت باشند اما عواملی نظیر چاقی، کم تحرکی، افزایش سن و... اثر بیشتری در ابتلا به دیابت دارند که درصورت عدم کنترل می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری مانند سکته های قلبی و مغزی، درگیری چشم و سایر ارگان ها، بروز پای دیابتیک، اغما و... گردد. البته با ورزش، فعالیت بدنی مناسب، مدیریت استرس، مراجعه مرتب به پزشک و مصرف صحیح دارو می توان بیماری را به درستی کنترل کرد.

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان با اشاره به شعار سال جاری هفته دیابت مبنی بر دیابت و خانواده گفت: بر همین اساس آموزش خانوار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال یکی از مواردی که خانواده در آن نقش بسیار موثری دارد، شکل گیری و اصلاح عادات غذایی است. تغذیه سالم تغذیه ای است که شامل تمام مواد مورد احتیاج بدن بوده و همزمان متناسب، متعادل و متنوع باشد.

وی با تاکید بر اهمیت عادات غذایی مناسب که از گذشته نیز در خانواده های ایرانی رعایت می شد، گفت: خوردن زودهنگام شام، مصرف سبزی خوردن در کنار وعده های غذایی، مصرف روغن های گیاهی، مصرف میوه و آجیل در میان وعده و به طور کلی اهمیت دادن به مصرف میان وعده ها، مصرف نوشیدنی های سنتی و آب فراوان، مصرف کمتر روغن در پخت وپز همگی از عادت های غذایی مثبتی است که باید مجددا به عادت غذایی خانوارهای فعلی تبدیل گردد.

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان در تشریح سایر فعالیت های این مرکز، ادامه داد: پس از آنکه به دنبال مراجعه فرد، بیماری دیابت در او تشخیص داده شد، پزشک اقدام به ارائه مشاوه های تخصصی برای افزایش توانمندی و یاری به کنترل بهتر بیماری می نماید. از آنجایی که دیابت می تواند ارگان های مختلف بدن را درگیر کند احتیاج است تا بیمار نیز خدمات مختلفی توسط متخصصین چشم، قلب، کلیه، غدد و... دریافت کند.

وی دو عارضه مهمی را که بیماران دیابتی به آن مبتلا می شوند را عوارض چشمی و اختلال پای دیابتی معرفی کرد و اضافه نمود: افزایش دراز مدت قندخون در طی دیابت منجر به بروز تغییراتی در قسمت های مختلف چشم می گردد که در نهایت و در صورت عدم کنترل و درمان صحیح می تواند منجر به نابینایی گردد. همچنین یکی از مهم ترین عوارض بیماری دیابت، اختلالات پای دیابتی است. تقریبا 15 درصد از کسانی که مبتلا به دیابت هستند در طول زندگی خود به عوارض پای دیابتی دچار می شوند؛ یکی از مهم ترین مسائل بیمار، زخم پای دیابتی است که 34درصد افراد مبتلا به زخم پای دیابتی دچار قطع عضو می شوند.

لازم به ذکر است کلینک دیابت پژوهشگان رویان همزمان با روز دنیای دیابت جشن آگاهی رسانی درباره بیماری را در محل این کلینیک با حضور متخصصین خود، مسئولین شهرداری منطقه یک و چهار و جمعی از بیماران خود برگزار نموده و از بیمارانی که توانستند فرایند بهبود خود را متناسب با نظر پزشکان مجموعه به خوبی طی نمایند، تقدیر کرد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15903

به "ابتلای 422 میلیون نفر به دیابت در جهان ، اهمیت تغذیه و تحرک در کنترل بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلای 422 میلیون نفر به دیابت در جهان ، اهمیت تغذیه و تحرک در کنترل بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید