ابهام در تامین 100 درصدی احتیاج چای کشور از فراوری داخل

به گزارش بلاگ پو، دنیا سازگفت: باتوجه به شرایط کنونی اقلیم، پتانسیل فراوری 100 هزار تن چای در داخل وجود ندارد و همیشه بخشی از احتیاج کشور باید به وسیله واردات تامین گردد.

ابهام در تامین 100 درصدی احتیاج چای کشور از فراوری داخل

حبیب دنیا ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار، از پرداخت 84 درصد مطالبات چایکاران اطلاع داد و گفت: در 2 روز گذشته 20 میلیارد تومان دیگر از مطالبات چایکاران پرداخت شد که با این وجود مجموع پرداخت بهای برگ سبز فراوریی چایکاران به 289 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید.

وی اضافه نمود: 54 میلیارد و 600 میلیون تومان معادل 16 درصد باقی مانده مطالبات چایکاران پس از دریافت قدرالسهم کارخانه ها و منابع دولت به تدریج به حساب چایکاران واریز می گردد.

دنیا ساز با اشاره به اینکه سال جاری چایکاران از نحوه پرداخت مطالباتشان راضی بودند، بیان کرد: سال جاری کارخانه ها هر کیلو برگ سبز چای را یک هزار تا یک هزار و 500 تومان بالاتر از قیمت تضمینی خریداری کردند که این امر رضایت مندی چایکاران را در بر داشت.

رئیس سازمان چای ادامه داد: سال جاری 126 هزار و 753 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 342 میلیارد و 400 میلیون تومان از چایکاران 2 استان گیلان و مازندران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، 57 هزار و 215 تن برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و 69 هزار و 538 تن درجه 2 است.

دنیا ساز با اشاره به اینکه سالیانه حداکثر 100 هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: با توجه به فراوری 28 هزار و 519 تن چای خشک فراوریی، مابقی احتیاج کشور به وسیله واردات تامین می گردد.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه فروش چای فراوریی کارخانه های چایسازی با رکود روبرو شده است، اضافه نمود: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی نگاه ها برای تأمین احتیاج کشور به سمت واردات است که همین امر به رکود خرید و فروش چای داخل دامن زده است.

وی متوسط قیمت هر کیلو چای ممتاز در خرده فروشی ها را 55 تا 60 هزار تومان بیان کرد و گفت: با توجه به آنکه 18 درصد چای فراوریی کشور ممتاز است از این رو به طور متوسط قیمت هر کیلو چای بیش از 37 تا 38 هزار تومان نیست.

این مقام مسئول در انتها با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی صد درصدی چای کشور از احتیاج داخل وجود ندارد، توضیح داد: باتوجه به شرایط کنونی اقلیم و باغات چای، پتانسیل فراوری 100 هزار تن چای در داخل وجود ندارد و همیشه باید بخشی از احتیاج کشور به وسیله واردات تامین گردد، ضمن آنکه از مسئولان وزارت صمت انتظار می رود تعرفه مناسبی برای واردات چای اتخاذ نمایند تا امکان رقابت چای داخل با محصول خارجی وجود داشته باشد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15054

به "ابهام در تامین 100 درصدی احتیاج چای کشور از فراوری داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهام در تامین 100 درصدی احتیاج چای کشور از فراوری داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید