تعامل ایران و پاکستان برای ایجاد آزمایشگاه های کنترل و ایستگاه های قرنطینه بین مرزی

به گزارش بلاگ پو، وزیر بهداشت گفت: ضرورت دارد که کشور پاکستان با دانشگاه های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر نیز همکاری کرده و مراودات نزدیک تری داشته باشند؛ چراکه این دانشگاه ها به عنوان استان های همجوار شما، در اجرای برنامه های مشترک دو کشور بسیار تاثیرگذارند.

تعامل ایران و پاکستان برای ایجاد آزمایشگاه های کنترل و ایستگاه های قرنطینه بین مرزی

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید نمکی در دیدار دکتر الله بخش ملک، قائم مقام وزارت بهداشت پاکستان، اظهار کرد: مسائل بهداشتی و درمانی کشور پاکستان برای ما بسیار حائز اهمیت است. چراکه علاوه بر ارتباطات محبت آمیز دو کشور ایران و پاکستان، در زمینه کنترل بیماری ها و گسترش زیرساخت های سلامت نیز می توانیم بر یکدیگر تاثیرات زیادی بگذاریم.

وی افزود: از حدود 30 سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم با همراهی همکارم دکتر آسایی، در زمینه کنترل بیماری مالاریا با همکاری کشور پاکستان، تجربه خوبی رقم خورد. ما در این کار مشترک توانستیم ضربه بزرگی را به رشد بیماری مالاریا در منطقه بزنیم. این موفقیت در مورد بیماری های مشترک انسان و دام، فلج اطفال و بعضی از بیماری های عفونی و غیرعفونی دیگر نیز حاصل شد.

وزیر بهداشت اعلام نمود: ما در حاشیه نشست ژنو با دکتر ظفرمیرزا، وزیر بهداشت کشور پاکستان جلسات خوبی داشتیم. وجود دکتر آسایی نیز به عنوان نماینده سازمان بهداشت جهانی که سال ها در پاکستان زیسته و مشاور عالی بنده در امور بهداشتی است و همچنین آشنایی و اشراف همکارانم در زمینه مسائل بهداشتی کشور پاکستان، می تواند در راستای همکاری های دوجانبه راهگشا باشد.

نمکی گفت: این آمادگی را داریم که در انتقال تجارب مان در توسعه نظام مراقبت های اولیه بهداشتی و خدمات بهداشتی اولیه در پاکستان و همچنین پوشش همگانی سلامت به عنوان کشوری که این تجربه را در منطقه داراست، گام برداریم. همچنین در اولین فرصت به کشور پاکستان آمده و در مورد همکاری های دوجانبه بیشتر مذاکره خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ایران دارای تجربه بسیار طولانی در زمینه استقرار مراقبت های اولیه بهداشتی است. بهترین راه برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت نیز استقرار نظام مراقبت های اولیه بهداشتی است. لذا آمادگی داریم به کشور دوست و برادرمان در زمینه تکمیل نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در پاکستان کمک کنیم.

وی شرح داد: از همکاری وزارت بهداشت پاکستان با دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و مشهد استقبال می کنم، اما ضرورت دارد که شما با دانشگاه های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر نیز همکاری کرده و مراودات نزدیک تری داشته باشید؛ چراکه این دانشگاه ها به عنوان استان های همجوار شما، در اجرای برنامه های مشترک دو کشور بسیار تاثیرگذارند.

وزیر بهداشت اعلام نمود: با دکتر ظفرمیرزا در مورد ایجاد آزمایشگاه های بین مرزی برای کنترل و ایستگاه های قرنطینه صحبت کردیم که بتوان روی بیماری های عفونی و بیماری های مشترک انسان و دام، برنامه های مشترکی اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت درخصوص همکاری های دو کشور در حوزه درمان نیز گفت: در زمینه مسائل درمانی نیز می توان همکاری کرد؛ چراکه در حال حاضر بخش های تخصصی و فوق تخصصی درمانی زیادی در کشور ما ایجاد شده است.

تمایل پاکستان برای همکاری با ایران در حوزه آموزش پزشکی

در ادامه این جلسه، دکتر الله بخش ملک - قائم مقام وزارت بهداشت پاکستان نیز با اشاره به مناسبات عمیق دو کشور ایران و پاکستان، گفت: تجربه ایران در زمینه استقرار نظام PHC و UHC در کشور، برای ما جذابیت زیادی دارد. همچنین، ایران در زمینه آموزش و پژوهش در زمینه علوم پزشکی نیز پیشرفت های خوبی داشته که علاقه مند هستیم در این زمینه نیز با روش ها و مدل های شما بیشتر آشنا شویم.

وی افزود: کشور پاکستان مایل است که در زمینه توسعه زیرساخت ها در حوزه سلامت با کشور ایران همکاری بیشتری داشته باشد.

دکتر ملک با اشاره به بازدید اخیرش از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعلام نمود: در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فرصت ها را بررسی کردیم و علاقه مند هستیم که با این دانشگاه به دلیل زیارتی بودن آن همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم. البته نقطه ایده آل آنجاست که بتوانیم با تمام دانشگاه های علوم پزشکی ایران ارتباط برقرار کنیم و از ظرفیت سایر بخش ها نیز بهره بریم.

وی در پایان از دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حضور در کشور پاکستان و ادامه گفت وگوها برای توسعه همکاری ها در حوزه سلامت، دعوت کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر الله بخش ملک - قائم مقام وزارت بهداشت پاکستان در سفر به ایران، از دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید کرده و بازدید از دیگر دانشگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از جمله برنامه های این سفر خواهد بود.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17183

به "تعامل ایران و پاکستان برای ایجاد آزمایشگاه های کنترل و ایستگاه های قرنطینه بین مرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل ایران و پاکستان برای ایجاد آزمایشگاه های کنترل و ایستگاه های قرنطینه بین مرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید