رویترز: آژانس انرژی اتمی انتقال گاز اورانیوم به فردو را تأیید کرد

به گزارش بلاگ پو، یک رسانه انگلیسی مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام ایران برای انتقال گاز اورانیوم به مرکز فردو را تأیید نموده اما درباره غنی سازی در فردو اظهارنظری مطرح ننموده است.

رویترز: آژانس انرژی اتمی انتقال گاز اورانیوم به فردو را تأیید کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک رسانه انگلیسی مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید اقدام ایران در مورد انتقال یک سیلندر یا گاز هگزافلوراید اورانیوم به سایت فردو و اتصال آن به سانتریفیوژها در این مرکز را تأیید نموده، اما درباره غنی سازی در این مرکز نظری مطرح ننموده است.

به نوشته رویترز، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز چهارشنبه در بیانیه ای اتصال سیلندر به دو آبشار سانتریفیوژ برای عملیات پسیواسیون(Passivation) را تأیید کرد. پسیواسیون یک فعالیت مقدماتی است که قبل از غنی سازی انجام می گردد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی مفصل تر که برای کشورهای عضو ارسال نموده گفته که چهار آبشار سانتریفیوژی دیگر که در فردو نصب شده اند بدون تغییر باقی مانده اند. رویترز می گوید این گزارش به رویت این رسانه رسیده است.

ایران بامداد پنجشنبه گفت عملیات گازدهی به 696 سانتریفیوژ IR1 در تأسیسات غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) و در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی شروع شده است.

در حال حاضر 1044 ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل 6 زنجیره 174 تایی) در فردو مستقر است. ایران اعلام نموده به چهار زنجیره از 6 زنجیره 174 تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی 696 سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق شد و دو زنجیره دیگر که شامل 348 ماشین IR1 هستند اقدام به فراوری و غنی سازی ایزوتوپ های پایدار می نمایند.

لازم به ذکر است روز چهارشنبه و در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو، در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو نهاده شد.

پس از انتقال مخزن حاوی 2 هزار کیلوگرم UF6 از نطنز به فردو و اتصال مخزن به خطوط خوراک دهی و انجام موفقیت آمیز همه عملیات فنی مرتبط شامل خلأ سازی نهایی، کنترل ماشین های سانتریفیوژ و شیرها و چک کردن سیستم های کنترل و اتوماسیون و راه اندازی بخش های جمع آوری و اتمام عملیات پسیواسیون، پس از دقایق اولیه روز پنج شنبه عملیات گازدهی زنجیره ها و ماشین های سانتریفیوژ و جمع آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو شروع شد.

همه اقدامات تحت نظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا شده اند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15337

به "رویترز: آژانس انرژی اتمی انتقال گاز اورانیوم به فردو را تأیید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: آژانس انرژی اتمی انتقال گاز اورانیوم به فردو را تأیید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید