ستاری: ایران محور پیشتازی جهان اسلام در فناوری های آینده ساز است

به گزارش بلاگ پو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در آیین اختتامیه سومین جایزه مصطفی(ص)، ایران را محور پیشتازی جهان اسلام در فناوری های آینده ساز برشمرد.

ستاری: ایران محور پیشتازی جهان اسلام در فناوری های آینده ساز است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، آیین اختتامیه سومین جایزه مصطفی(ص)، با حضور کنندگان جمعی از دانشمندان برجسته صاحب منصبان و فعالان فناور کشورهای اسلامی در تالار وحدت برگزار گشت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم با مهمانان کشورهای اسلامی، از ظرفیت کشورهای جهان اسلام برای توسعه پایدار با همکاری در حوزه فناوری های آینده ساز گفت و آمادگی ایران به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام و قدرتی برتر در حوزه فناوری های پیشرفته و اکوسیستم دانش بنیان، با یاری جوانان خلاق را برای رونق و گسترش این همکاری ها یادآوری کرد.

در پیامی که ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خطاب به دانشمندان و مسؤولان حاضر در آیین اختتامیه جایزه مصطفی قرائت کرد، آمده است: به توفیق الهی و با عنایت پیامبر دانش و نور(ص)، بار دیگر مفتخر شده ایم تا از سرمایه های امت علم دوست و وارسته تجلیل کنیم. اکنون جشنی برپا ساخته ایم تا دانشمندان فرهیخته جهانی اسلام را بیش از پیش، بر صدر بنشانیم و از ایشان الگویی شایسته بسازیم برای تعالی علم و فناوری در سرزمین های اسلامی. چرا که نیک می دانیم، همراهی بشریت با رحمت و رأفت مسلمانی و دانش مداری اسلامی، مسیری درخشان را در راه ارتقاء رفاه فراهم خواهد ساخت.

ستاری بیان نمود: اینک زمان یادآوری است؛ یادآوری دوران طلایی علم. دورانی که دانشمندان بلاد اسلام، با تکیه بر ارزش های دینی شان، جان جهان را روح تازه ای بخشیدند؛ روح صلح و رحمت و برابری. آنچه آموختند، آموزاندند و آنچه کاشتند، به تساوی تقسیم کردند.

وی گفت: خانواده علم و فناوری امت اسلامی که در سراسر آفرینش و در میان همه ملت ها و جوامع، جای خود را باز کرده است، سفیران و منادیان حقیقت جویی هستند که مهربانی را سرلوحه دانش و پژوهش کرده اند. مسلمانان در دیار مسلمانی، میزبان گشاده دستی برای پژوهندگان ادیان دیگر بوده اند و در دیار دیگران، میهمانانی قدرشناس و دانشمندانی مفید برای بشریت. پس آن چه که امروز مهیاست، برساختن روزگاری در ادامه همان دوران طلایی است.

ستاری ادامه داد: بر همین اساس است که مسلمانان و شهروندان جهان اسلام به درستی می دانند بازگشت به دوران درخشان گذشته در حوزه علم و فناوری، با تغییر رویه های موجود در نظام کشورداری میسر است. و مهم تر آنکه، می باید به نیروی انسانی خلاق، جوان و بی نظیری که در اختیار دارد، ارج و بهایی فراتر از گذشته، اعطا کند. بنابراین حضور تاریخ ساز این نسل جوان در حوزه های علم، فناوری و کارآفرینی، هنگامی محقق می شود که تغییراتی اساسی در فرهنگ و نظام کسب و کار و علم و فناوری روی دهد.

وی بیان نمود: پیشرفت و تعالی، ذات اسلام و مسلمانی است. کشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت خواهند کرد که از نوآوری های نسل جوان شان حمایت کنند و محیط امنی برای بروز این نوآوری ها در اختیار ایشان قرار دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان نمود: اینک در دورانی به سر می بریم که حرکت چرخ های توسعه جهانی غرب، به کندی و کاستی گراییده است. جماعت شان، پیر شده و انگیزه هایشان، رنگ باخته است. اما امروز می بینیم که جهانی اسلام، با وجود همه فتنه های وارداتی و جنگ های استعماری که بر دامان اش، افتاده، همچنان تاثیرگذار است و جوان و امیدوار. در پس قرن ها دوری از دوران طلایی علم، تسلیم دسیسه ها و ناملایمات نشده است و هنوز هم، پا در میان عمل دارد و دست بر آتش تدبیر. در چنین شرایطی، راهکار اصلی ارتقا و خیزش دوباره جهان اسلام، بهره مندی از سرمایه های فکری و آموزش مناسب نیروی انسانی جوان است.

ستاری گفت: هر جا که جوان حضور دارد، نشاط و سرزندگی و ارتباط راهگشا نیز حاکم خواهد بود. امت اسلامی با جانمایی شایسته این گنج بی پایان خود؛ یعنی نیروی انسانی جوان، می تواند راه رابطه علمی کشورهای اسلامی را پررونق و شکوفا کند. وی بیان نمود: تبادلات علمی بین کشورهای اسلامی به مانند پل های سترگ و برقراری است که با جابجایی دولت ها و طوفان های بزرگ سیاسی در جامعه جهانی پابرجا باقی می ماند و سبب نزدیکی روزافزون ملت های اسلامی خواهد شد.

ستاری ادامه داد: امروز گرد هم آمده ایم تا اهدای جایزه ای را جشن بگیریم که همچون نام صاحب آن، مهر و دوستی را به همراه دارد. جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) بهانه ای ست مقدس برای کنار هم نشاندن امتی که ناروا و به اجبار، چندصباحی از هم دور افتاده اند. ما باور داریم که جهان اسلام، لیاقتمندانه می تواند بر صدر جهانی دانش جلوس کند و مومنانه و فروتنانه، جمله آدمیان را به گرد نورانیت مهرش فرا بخواند و در فناوری های آینده ساز (Disruptive technology)، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، کلان داده، فناوری فضایی، زیست فناوری، نانو، سلول های بنیادی، فناوری های همگرا سرآمد شود.

ستاری بیان نمود: این جایزه قابل توجه، پاسداشت شایستگانی است که با نقش آفرینی در توسعه مرزهای دانش برای رفاه عمومی، همتی شایسته را در ایفای مسؤولیت هایی اجتماعی تصویر می کنند و نمادی درخور از عالِمی ارزشمند را در اجتماع فراهم می سازند. ما با اعطای جایزه جهانی مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی و فناوری در سطح جهان تجلیل می کنیم تا ضمن توسعه علم و فناوری، ارزش های والای انسانی و بشری، همچنان رواج یابد و رفاه، امنیت و سلامت در جهان هستی تضمین شود.

ستاری در پایان خطاب به حضار یادآر شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام و قدرتی برتر در حوزه فناوری های پیشرفته و اکوسیستم دانش بنیان، با تکیه بر جوانان اندیشمند و خستگی ناپذیرش، امروز به یکی از پتانسیل­های جهان اسلام تبدیل شده است و در بسیاری از زمینه های تولید علم همچون پزشکی، فنی و مهندسی، صاحب آمارهای درخشان بین المللی است که به عنوان عضوی از جهان بزرگ اسلام، افتخارآفرین است. جوانان دانشمند و کارآفرینان پیروز ما می­توانند به خوبی در تبادل با کشورهای اسلامی به توانمندسازی آن­ها یاری رسانند و دست برادری اش را گرم تر از گذشته در دستان امت اسلامی بفشارند.

وی بیان نمود: جمهوری اسلامی ایران، با همت جوانان توانمندش، توانسته است در عرصه علوم نوین و پیشرفته همچون نانو، زیست فناوری و سلول های بنیادی، با قدرت های غربی، برابری کند یا در برخی موارد از آنان نیز پیشی بگیرد. این افتخار و جایگاه نه با تکیه بر نفت و منابع زمینی، بلکه با اتکا به نیروی انسانی و ایمانی کسب شده است و همین الگو می تواند در سراسر جهان اسلام به کار گرفته شود و ثمرات شیرین به کام مسلمانان بنشاند. اقتدار اسلامی که بر پایه انسانیت و شرافت انسانی بنا شده است، با همکاری علمی و دانشی همه مسلمانان، در همه جهان برقرار و تسری خواهد یافت. با امید رسیدن به آن روز دلنشین که دور نخواهد بود، پیروزیت همگان را از خداوند متعال خواستارم.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15708

به "ستاری: ایران محور پیشتازی جهان اسلام در فناوری های آینده ساز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: ایران محور پیشتازی جهان اسلام در فناوری های آینده ساز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید