ظرفیت سایت پسماند محمدآباد رو به اتمام است

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/قزوین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین گفت: افق در نظر گرفته شده برای سایت محمدآباد 20 ساله بود اما هم اکنون در سال پنجم احداث سایت، ظرفیت آن در حال پر شدن است که این امر به دلیل ورود استانداری به این موضوع است.

ظرفیت سایت پسماند محمدآباد رو به اتمام است

زهرا یوسفی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته با موضوع آنالیز سایت محمدآباد برگزار گردید، بابیان این که ساخت سایت محمدآباد از سال 83 تا 89 طول کشید، توضیح داد: به مدت دو سال سایت محمدآباد به یک شرکت خصوصی واگذارشده است، سپس استانداری به مدت دو سال مسئولیت را بر عهده می گیرد و شورا تصویب می نماید که استانداری سالی 180 میلیون تومان اجاره پرداخت نمایند اما اجاره ای پرداخت و قرارداد تمدید نمی گردد.

وی اضافه نمود: در زمان احداث سایت مقرر می گردد که در این مکان روزانه 250 تن زباله خانگی دریافت گردد که این میزان طی سال های اخیر به 800 تن رسیده و مدیریتی بر سایت وجود نداشته است، سایت باید شعاع 30 کیلومتری خود را پوشش می داد که زباله های 11 شهر را در برمی گرفت اما این میزان اکنون به 21 شهر رسیده است.

یوسفی مطرح نمود: شهرداری قزوین سرمایه 14 میلیاردی هزینه می نماید اما با ورود استانداری مصوب می گردد که سهام را به همه شهرداری ها واگذار نمایند و تمام شهرداری های استان بدون این که یک ریال هزینه نمایند سهامدار می شوند و در مقابل، پول مربوط به دفن زباله شهر خود را پرداخت نکردند ولی خود را سرمایه گذار می دانستند.

وی یادآور شد: افق سایت 20 ساله بود ولی حالا در سال پنجم در حال پر شدن است و ورود استانداری به این موضوع بدترین اتفاق است، استانداری مسئولیت را خودش بر عهده می گیرد و افرادی را سرکار آورده است که تخصص ندارند درحالی که کارکنان پسماند همگی متخصص بودند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: این سایت در مساحت 110 هکتار راه اندازی شد که با مصوبه استانداری قزوین و محیط زیست مصوب شد 10 هکتار برای دفع پسماندهای صنعتی اختصاص یابد که طبق آن سالانه 2500 تن زباله صنعتی به این مکان وارد گردد؛ این در حالی است که تا خاتمه سال 96، 33 هزار تن پسماند صنعتی به این مجموعه منتقل شده بود، سال 97 نیز پنج هزار تن و سال 98 نیز سه هزار تن اضافه شده است.

وی بیان نمود: خبر دفن زباله های شیمیایی و خطرناک عسلویه در قزوین منتشر شد که مدیریت آن موقع با استانداری و محیط زیست بود؛ هم اکنون نیز سازمان آب منطقه ای اعلام نموده است که آب های زیرزمینی آنجا آلودگی دارد درحالی که شهرداری همه موارد را رعایت نموده است و آلودگی ناشی از زباله های صنعتی و شیمیایی بوده که احتمالاً در قسمت زباله های عادی دفن شده است.

یوسفی اظهار داشت: ظرفیت این سایت رو به اتمام است، برای ایجاد یک سایت جدید به سه سال زمان و صرف 30 میلیارد تومان هزینه احتیاج است، قرار نبود شهرداری 14 میلیارد تومان برای این طرح هزینه کند و سپس همه استان سهامدار شوند و شهرداری بهره ای از این موضوع نبرد.

وی تأکید کرد: یک شرکت خصوصی نیز در این مجموعه مشغول به کار بود که تا قبل از شورای پنجم حتی اجازه ورود عوامل شهرداری را نیز به مجموعه نمی داد و به دلیل ضعف فنی برخی از دستگاه های سایت محمدآباد را دچار مشکل و آسیب کرد، در حال حاضر دستگاه ها غیرفعال است و کامیون ها زباله را به بخش پردازش نمی برند و زباله ها بدون تفکیک دفن می گردد، بیشترین آسیب شهرداری قزوین به خاطر تصمیم گیری غلط استانداری بود.

دستگاه های سایت محمدآباد فرسوده شدند

حکمت اله داودی رئیس شورای شهر قزوین نیز توضیح داد: سایت محمدآباد در سال 81 در 110 هکتار زمین جانمایی شد؛ از سال 83 تا 89 نیز این سایت آماده و مورد بهره برداری نهاده شد، اواخر سال 92 به صورت حاکمیتی از شهرداری قزوین خواستند تا مدیریت سایت به استانداری سپرده گردد و این قرارداد تا سال 95 تمدید شد.

وی اضافه نمود: طبق آخرین مصوبه اعلام شده است که 51 درصد سهم به شهرداری برسد و مدیریت نیز بر عهده شهرداری باشد اما قراردادی بسته نشده است؛ شهرداری تاکنون سایت را تحویل نگرفته است چراکه دستگاه ها در این سایت توسط افراد ناکارآمد و عدم داشتن تخصص استفاده شده و هم اکنون خسارت زیادی به آن ها واردشده و فرسوده هستند.

رئیس شورای شهر قزوین یادآور شد: اکنون 800 تن زباله وارد این سایت می گردد درحالی که ظرفیت دستگاه ها 450 تن زباله بود و 350 تن اضافه به آن واردشده است، مجموعه مدیریت استانداری با فرایند غیراصولی ورودی به این موضوع لطمه شدیدی به شهرداری قزوین وارد نموده است.

وی یادآور شد: آخرین مصوبه ای داریم اگر شهرداری ورود کند همه این خسارت ها به عهده شهرداری می گردد، دستگاه ها باید به روز شوند و ظرفیتشان دو برابر گردد در غیر این صورت فاجعه محیط زیستی در انتظار است، طبق بازدید که از سایت محمدآباد داشتیم شرایط بسیار بد بود.

داوودی تأکید کرد: باید مسئولان استان قزوین در مدیریت پسماند سایت محمدآباد تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند تا از بروز بحران در این سایت جلوگیری گردد، امروزه رسانه ها شهرداری را مقصر می دانند درحالی که شهرداری دستگاه ها را فراهم نموده و اعتبار گذاشته شده اما از دستگاه ها استفاده غیراصولی شده است.

وی بیان نمود: شورا باید ورود کند و تصمیمات اساسی داشته باشد تا مسائل جدی تری نداشته باشیم، اگر مسئولان ورود جدی در سایت محمدآباد نداشته باشند در آینده با مسائل جدی تری روبرو می شویم به همین دلیل باید مسئولان شهرداری بعد از هماهنگی ها و برنامه ریزی های لازم به شورا لایحه بیاورند و اعضا نیز مجوزهای لازم را صادر کند.

شهردار بدون اجازه شورا سایت را تحویل نگرفته است

فرج الله فصیحی رامندی عضو دیگر شورای شهر نیز در ادامه بیان نمود: سال اول نمی خواستیم این سایت را به غیر شهرداری بدهیم اما مدیریت پسماند خواست که یک سال بدون پرداخت هزینه ای به شرکت خصوصی واگذار گردد، در سال دوم نیز اجاره ای پرداخت نشد ما نیز بخشی از هزینه زباله ها را پرداخت کردیم.

وی اضافه نمود: سال سوم و چهارم نیز تصویب شد شرکت تأسیس گردد و سیاست حاکمیتی به نوعی ورود پیدا کردند، این سرمایه شهرداری در حال احتضار است اگر امروز تحویل نگیریم باید بعد از مرگ تحویلش بگیریم.

این عضو شورای شهر قزوین اظهار داشت: شورا وقتی مصوب نموده است که سایت را تحویل بگیریم چرا شهردار خودش از پذیرفتن آن خودداری نموده است؟ قرار بود که پسماند 21 شهر و 200 روستا به محمدآباد ارسال گردد و شهردار وقت (علی صفری) نامه ای به استانداری ارسال نموده که شهرداری توانایی تحویل دریافت سایت محمدآباد را ندارد، یکی از مسائل مطرح شده این است که آیا شهردار می تواند بدون تصویب شورا تصمیمی بگیرد؟ چرا این رخ داده است و بدون تصویب شورا، شهرداری این سایت را در اختیار استانداری قرار داده است. اگر این سایت را تحویل نگیریم نیز طی دو سال آینده با بحران بزرگی روبه رو هستیم.

شورای شهر نیز مقصر است

سیده منیره قوامی نیز در این جلسه بیان نمود: همه تذکرات مربوط به حفظ محیط زیست در سایت محمدآباد از دو سال گذشته توسط کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری داده شد و پیش بینی کردیم که شرایط طی دو سال آینده دچار بحران می گردد و شهرداری باید سایت را تحویل بگیرد ولی هیچ مسئولی توجه نکرد.

وی ابراز کرد: اگر سایت را تحویل گرفته بودیم شرایط به این گونه رقم نمی خورد، سازمان حفاظت از محیط زیست امروز استانداری را مسئول نمی شناسند و می گوید شهرداری باید پاسخ دهد چراکه طبق قانون وظیفه شهرداری است که پسماند را از درب منازل دریافت کند و تا پروسه دفن انجام گردد.

این عضو شورای شهر قزوین بیان نمود: اکنون که سایت محمدآباد با بحران روبرو شده مسئولان مجموعه مدیریت شهری، استانداری را مقصر می داند درحالی که از بروز این بحران در دو سال گذشته می توانستند جلوگیری نمایند ولی نکردند و شورا نیز به علت نداشتن جدیت در این مسئله مقصر است.

تحویل دریافت سایت محمدآباد اشتباه بزرگی است

مهدی عبدالرزاقی نایب رئیس شورای شهر قزوین نیز در این خصوص گفت: شهرداری قزوین 14 میلیارد تومان برای راه اندازی سایت محمدآباد هزینه نموده و سایتی برای کل استان آماده نموده است اما صرفاً 40 درصد سهامدار آن بوده است بنابراین حق انتخاب مدیر آن را نداشته است.

وی اضافه نمود: این سایت در سال های گذشته در اختیار استانداری قزوین قرارگرفته است و حالا که ظرفیت آن رو به اتمام است باید دوباره پول بدهیم و سایت را تحویل بگیریم که این امر دور از ذهن و بزرگ ترین اشتباه است.

نایب رئیس شورای اسلامی قزوین بیان نمود: چنین قراردادی حتی در عهد قاجاریه و فتحعلی شاه هم نبوده چرا شهرداری قزوین زیربار آن رفته است، اموال شهرداری قزوین در اختیار شهرها و روستاهای دیگر قرارگرفته به نحوی که مسئولان این نقاط احساس مالکیت کردند و حتی در پردازش زباله هم مبلغی پرداخت نکردند.

وی یادآور شد: واگذاری سایت محمدآباد از ابتدا اشتباه بوده و اکنون نیز مسئولان آن اعلام می نمایند که ظرفیت پردازش زباله این سایت تکمیل شده و دیگر جوابگو نیست، آن گونه که به نظر می رسد تا دو سال دیگر ظرفیت پردازش زباله در این سایت به خاتمه می رسد اگر این را امروز تحویل بگیریم با بحران روبه رو می شویم.

عبدالرزاقی تأکید کرد: 15 شهر برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبه رو هستند و نمی توانند هزینه دفن زباله را تحویل بدهند، اگر ما این را تحویل بگیریم باید دوباره سایت جدید بسازیم تحویل دریافت این سایت اشتباه و بهتر است که سایتی جدید درست کنیم.

وی اظهار داشت: اگر به اقداماتی که مسئولان طی سال های گذشته در این سایت انجام دادند نگاه کرد، به وضوح می توان فهمید که در حق مردم ظلم شده است، مسئولان استانداری، مدیران شهرداری قزوین را برای واگذاری سایت محمدآباد در برابر عمل انجام شده قراردادند و اکنون عواقب بد آن را می توان مشاهده کرد.

عبدالرزاقی توضیح داد: از طرف دیگر گفته می گردد دستگاه های پردازش موجود در این سایت مستهلک شده و آسیب دیده و باید برای به روزرسانی آن شهرداری قزوین اعتبارات هنگفتی هزینه کند و تحویل دریافت آن بحران است، شهرداری قزوین اکنون توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد چرا باید امروز مسؤولیت سایتی را بر عهده بگیرد که هیچ منفعتی ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: شهرداری قزوین و شورا هیچ کوتاهی در سایت محمدآباد انجام نداده و باید مسئولانی که در مدیریت این سایت اشتباه کردند جوابگو باشند.

واگذاری وظایف ذاتی خلاف قانون است

محسن حق شناس دیگر عضو شورای شهر قزوین نیز توضیح داد: برنامه ریزی پسماند استان یک موضوع کارشناسی است که باید به درستی به آن ورود کنیم، افرادی که در مورد نحوه مدیریت سایت محمدآباد و واگذاری و عدم واگذاری آن توسط شهرداری قزوین نظر می دهند باید کارشناسی شده باشد تا در آینده با مسائل دیگری روبرو نشویم.

وی اضافه نمود: شهرداری قزوین نمی تواند از وظیفه ذاتی خود که تحویل زباله از درب خانه مردم تا امحا، جداسازی و غیره است سرباز بزند و مسؤولیت آن را به نهاد دیگری واگذار کند مثل این است که آموزش وپرورش موضوع آموزش را به نهاد دیگری واگذار کند.

این عضو شورا بیان نمود: اگر کار ذاتی را واگذار کردیم پس ما مبرا از خطا نیستیم، قانون شهرداری را مکلف جمع آوری پسماند خانگی است و طبق قانون واگذاری چنین مسؤولیتی خلاف و اشتباه است به همین دلیل باید مدیران شهرداری قزوین مسؤولیت سایت محمدآباد را بر عهده بگیرند.

حق شناس یادآور شد: از زمان شورای پنجم در مورد پسماند صحبت های زیادی شده است شهردار وقت (علی صفری) گفتند که سایت را تحویل می گیرد اما این اتفاق نیفتاد، ایشان باید به مصوبات شورا، اصلاح اساسنامه، تصاحب سایت محمدآباد و ارائه گزارش مدیریت آن به شورا اقدامات لازم را انجام می داد ولی کاری صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: با بی تدبیری انجام شده دستگاه ها مستهلک شده است و خرید مجدد آن هزینه بالایی دارد، زباله عفونی را به محمدآباد وارد می نمایند و عده ای آن را تفکیک و در شهر دیگری می فروشند و از شهرداری قزوین شکایت می گردد بنابراین نمی توان گفت ما واگذار کردیم و به ما ربطی ندارد.

این عضو شورا بیان نمود: شهرداری باید بر عملکرد سایت محمدآباد نظارت می کرد ولی به دلیل عدم انجام آن امروز با مسائل متعددی روبرو هستیم که چیزی جزء هزینه برای این نهاد ندارد، باید نگاه مالی به پسماند داشت و از این طریق درآمد پایدار برای شهرداری قزوین ایجاد کرد به همین دلیل در تحقق این مهم باید کارشناسی های لازم صورت گیرد.

هزینه های میلیاردی سایت محمدآباد از عوارض مردم است

احد چگینی دیگر عضو شورای شهرداری قزوین نیز بیان نمود: قرار بود سایت محمدآباد برای شهرداری قزوین درآمدزایی داشته باشد ولی امروز برخلاف این موضوع چیزی جز هزینه نداشته است؛ هرچقدر زمان می گذرد شهرداری قزوین در مدیریت سایت محمدآباد بیشتر هزینه می نماید به همین دلیل باید سریع تر مدیریت این سایت را بر عهده بگیرد.

وی اضافه نمود: شهرداری وظیفه ذاتی دارد که با مدیریت یکپارچه پسماندهای شهری را مدیریت کند به همین دلیل نمی تواند انجام چنین کاری را به نهاد دیگر واگذار کند، هزینه های میلیاردی که در سایت محمدآباد انجام شده از عوارض مردم و بیت المال است نباید اجازه داد که این گونه حیف ومیل گردد.

این عضو شورا بیان نمود: باید مسئولی که در استانداری قزوین شهرداری را مجاب نموده تا مسئولیت این سایت را واگذار کند امروز جوابگوی خسارت های متحمل شده به شهرداری باشد.

وی تأکید کرد: نام سایت محمدآباد نیز باید تغییر پیدا کند چندین بار این را تذکر داده ام که برای چنین مکانی که زباله دان است نباید از نام ائمه (ع) استفاده گردد.

پسماند عفونی در محمدآباد تفکیک و به فروش می رسد

مهدیه سادات قافله باشی نیز تأکید کرد: طی بازدیدی که از سایت محمدآباد انجام دادیم شرایط سایت محمدآباد نامطلوب و بدتر از آن چیزی است که می توان فکر کرد، اکنون فاجعه محیط زیستی در استان در حال روی دادن است که باید مسئولان هر چه سریع تر جلوی آن را بگیرند تا از بروز مسائل بعدی جلوگیری گردد.

وی اضافه نمود: سایت محمدآباد متعلق به هرکسی باشد به هرحال مشکل جدی برای استان در بردارد، سایت محمدآباد در حال حاضر به کسی جوابگو نیست و مدیرعامل پسماند تا یک ماه قبل اجازه ورود به سایت را نداشت.

این عضو شورای شهر قزوین بیان نمود: مسئولان محیط زیست در ساماندهی سایت محمدآباد اقدامات لازم را انجام دهند و ورود جدی باهدف پیشگیری از فاجعه محیط زیستی داشته باشند، باید آنالیز گردد، پسماند عفونی چرا در سایت محمدآباد تفکیک و به فروش می رسد.

وی اظهار داشت: پسماند از سایر نقاط کشور به محمدآباد وارد می گردد اما می گویند این طور نیست، محمدآباد باید برای کل مجموعه باشد اما قرار اول ما این بود که به 20 شهر و 250 روستا خدمات دهیم؟ مواردی که دیده شده است باید در تور رسانه ای مبتنی بر واقعیت انجام گردد تا شرایط فعلی تعیین گردد.

قافله باشی توضیح داد: این واگذاری ورای تصمیمات اشتباه بوده است؛ اگر این فاجعه در حال رخ دادن بود و خط پردازش کار نمی کرد چرا به شورای شهر منتقل نشد که ما آنالیز کنیم که سایت محمدآباد سه سال بیشتر ظرفیت ندارد و این زنگ خطری است که احتیاج به پیگیری دارد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16983

به "ظرفیت سایت پسماند محمدآباد رو به اتمام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت سایت پسماند محمدآباد رو به اتمام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید