بوی بد دهان بچه ها نشانه چیست و چگونه برطرف می گردد؟

به گزارش بلاگ پو، هالیتوز (Halitosis) اصطلاحی پزشکی است که به بدبویی مداوم دهان و بینی اشاره دارد که گاهی علامت ابتلا به عارضه ای جدی است. بچه ها به دلیل عادت های تغذیه ای و الگوهای خواب خاص خود معمولاً بیش از بزرگسالان با مشکل بوی بد دهان روبرو هستند. به همین دلیل والدین گاهی بوی بد اما طبیعی دهان را با هالیتوز اشتباه می گیرند و نگران می شوند. در واقع در بیشتر موارد بوی بد دهان کودک می تواند به آنچه که اخیرا خورده است مربوط گردد، از طرفی دیگر نیز اگر این بوی بد دهان بیش از یک روز ادامه یابد باعث نگرانی والدین خواهد شد. در ادامه به علت و درمان بوی بد دهان بچه ها می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

بوی بد دهان بچه ها نشانه چیست و چگونه برطرف می گردد؟

در این مطلب می خوانید:

بوی بد دهان بچه ها

روش های رفع بوی بد دهان بچه ها

بوی بد دهان بچه ها

در میان علت های احتمالی بوی بد دهان بچه ها ، دلایل هالیتوسیس می تواند شامل موارد زیر باشد :

1. بهداشت ضعیف دندان

در دهان باکتری هایی طبیعی زندگی می نمایند و با ذرات باقی مانده از غذا در بین دندان ها، در فاصلهٔ دندان و لثه، روی زبان یا روی سطح لوزه ها در پشت گلوی کودکتان فعل و انفعال دارند. این باعث بدبو شدن نفس شخص می گردد، به ویژه اگر این باقی مانده های غذا برای مدتی طولانی در دهانش بماند.

  • پلاک دندانی باکتری است که از به جامانده غذاها و پروتئین ها در دندان می ماند.
  • دهان بدبو مخصوصا می تواند به علت جرم های به جامانده روی دندان های کودک باشد.
  • پلاک ها می توانند روی داندن ، پشت آن یا بین دندان ها و گاهی اوقات لثه ها نیز ظاهر شوند.
  • پلاک های دندانی نه تنها نفس بد بو را به وجود می آورند بلکه می توانند باعث بیماری های لثه نیز بشوند.

2. دهان خشک

آب دهان به از بین بردن باکتری هایی یاری می نماید که معمولاً در دهان زندگی می نمایند. چون بزاق هنگام خوابیدن ترشح نمی گردد، نفس و دهان معمولاً پس از بیداری بدبو است. اگر آب دهان کافی فراوری نگردد، عارضه ای به نام خشکی دهان (زروستومیا) ایجاد می گردد که با خشکی شدید دهان همراه است و بد بو شدن نفس و دهان را در پی دارد.

در موارد خشکی دهان ، پیشنهاد می گردد که از نوشیدنی های بدون قند بهره ببرید تا میزان بزاق دهان افزایش پیدا کند. گاهی ممکن است که گاهی اوقات پزشک جایگزین های بزاق مصنوعی را برای فرد تجویز کند .

3. باکتری زبان

زبان دقیقا در جایی قرار گرفته که تمام باکتری های دهان در همان جا متمرکز می شوند ، پس حتما باید به فرزند خود آموزش دهید که هنگام مسواک زدن، تمیز کردن زبان را نیز فراموش نکند و همچنین می توانید از یک مسواک جداگانه برای تمیز کردن و از بین بردن لایه سفید روی زبان بهره ببرید.

4. نفس کشیدن با دهان

بچه ها معمولا هنگام خواب یا گرفتگی بینی با دهان باز می خوابند و زمانی که دهان آن ها باز است، بزاق دهان فراوری نخواهد شد و خشکی دهان نیز می تواند باعث زروستومیا گردد و همچنین خطر پوسیدگی دندان را نیز افزایش می دهد.

5. عفونت دهان یا بیماری های لثه

ممکن است که فرزند شما مبتلا به بیماری های لثه یا عفونت های دهانی باشد که در اثر کمبود مراقبت به وجود می آید که این عفونت ها می توانند در نتیجه محتوای قند بالا در رژیم غذایی یا بهداشت ضعیف دهان و دندان ان ها باشند .

التهاب یا بیماری های لثه ای همچنین باعث ورم لثه می شوند و می توانند علت بوی بد دهان کودک باشند.

6. پوسیدگی یا آبسه دندانی

آبسه دندان نیز عفونتی است که باعث تشکیل جرم در دندان می گردد و پوسیدگی آن می تواند آسیبی همیشگی را با ایجاد حفره های کوچک در دندان ایجاد کند که هر دو شرایط باعث بوی بد دهان بچه ها خواهد شد .

آبسه دندانی در بچه ها رایج است که به علت آسیب به دندان و حفره های خالی در دهان ایجاد می گردد ، در حالی که پوسیدگی دندان می تواند به علت رژیم ضعیف و بهداشت نا مناسب دندانی باشد.

7. وجود جسم خارجی در دهان کودک

دندان های مصنوعی یا براکت ها در دهان نیز می تواند با بوی بد دهان مرتبط باشند.

  • دهان بد بو در بچه ها کوچک تر نیز می تواند در نتیجه اجسام خارجی مثل اسباب بازی های بسیار ریز یا مواد غذایی باشد که در سوراخ بینی خود گذاشته اند .

معمولا خارج کردن این مواد باعث از بین رفتنبوی بد دهان بچه ها می گردد اما اگر بعد از آن هم بو رفع نشد ، سریعا به پزشک مراجعه کنید و موضوع را جدی بگیرید.

8. خوردن غذاهای پر ادویه

اگر فرزندتان از خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر لذت می برد، باید بدانید که آنها موقتا تا زمانی که در سیستم گوارشی وجود دارند، باعث بوی بد دهان بچه ها می شوند.

  • غذا هایی مثل سیر، پیاز یا پنیر می تواند علت بدبویی دهان بچه ها باشد .
  • رژیم غذایی خاص با بهداشت ضعیف دهان نیز می تواند منجر به هالیتوسیس گردد.
  • پروتئین بالا یا کربن کم نیز ممکن است باعث بدبویی دهان کودک گردد.
  • کمبود کربوهیدرات در بدن نیز باعث فراوری کتون می گردد که کتون های بلا استفاده در بدن در هوای تنفسی ما نیز وجود دارند و بویی شبیه به استون را در دهان فرد به وجود می آورند.

9. مسائل مربوط به لوزه

لوزه ها حفره های کوچک و عمیقی هستند و در جایی قرار گرفته اند که مواد غذایی و آلودگی ها در آن ها انباشته می شوند و باعث بوی بد دهان بچه ها می گردد.

سنگ های لوزه ، نقاط سفیدی از آلودگی ها هستند که می توانند باعث بدبویی دهان در بچه ها و نوجوانان شوند که این ذرات معمولا حاوی باکتری بی هوازی هستند و با مقداری ترشحات و اجزای مواد غذایی همراه می باشند که بوی دهان را بد می نمایند.

10. مصرف بعضی داروها

استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها به مدت یک ماه یا بیش از آن می تواند علت بد بو شدن دهان باشد. همچنین داروهای ضد افسردگی ، ضد جنون ، آنتی هستامین ها ، داروهای ضد تشنج و داروهای متسع نماینده مری نیز می تواند باعث خشکی دهان یا زروستومیا گردد.

11. دیگر مسائل پزشکی

گاهی اوقات هالیتوسیس می تواند نشان دهنده یک مشکل جسمی در فرد باشد.

  • مسائل تنفسی مثل سینوس ، آسم و عظیم شدن بافت غده بینی می تواند علت این بد بویی دهان باشد .
  • شرایط های دیگری مثل دیابت ، عفونت های معده ، نارسایی کلیه ، مسائل کبدی و سرطان دهان نیز از علت های دیگر این مشکل است.
  • هالیتوسیس همچنین می تواند ریشه روانی نیز داشته باشد که در آن فرد باور دارد این مشکل را داراست و در آن وسواس پیدا می نماید که البته معمولا برای بچه ها به وجود نمی آید .

به هر حال کودک باید نزد متخصص برود و پزشک باید علت اصلی بوی بد دهان بچه ها را پیدا کند تا درمان دقیق تری اعمال گردد.

روش های رفع بوی بد دهان بچه ها

آموزش نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان به بچه ها نخستین گام برای جلوگیری از بدبو شدن دهان است. فرزندان دلبند خود را به رعایت توصیه های زیر تشویق کنید تا با این مشکل آزاردهنده روبرو نشوند:

  • مسواک زدن: از فرزند خود بخواهید دندان ها را روزانه حداقل به مدت دو دقیقه مسواک بزند، عادت تمیز کردن و شستن دهان پس از هر وعده غذا را در او نهادینه کنید.
  • استفاده از دهانشویه بدون الکل و پیشنهاد شده از سوی دندانپزشک کودک (با مخلوط یک فنجان آب جوش شیرین شده و اضافه کردن اسانس نعنا دهان شویه ای برای کودک تهیه کنید اما حین استفاده به کودک یاداوری کنید تا آن را قورت ندهد.)
  • یاری کردن به بچه ها هنگام کشیدن روزانه نخ دندان
  • تمیز کردن یا مسواک زدن منظم عقب زبان
  • تشویق کردن بچه ها به نوشیدن آب فراوان، در صورت نرسیدن آب کافی به بدن دهان خشک می گردد.
  • تهیه صبحانه سالم برای بچه ها و استفاده از میوه و سبزی در این وعده غذایی مهم: سعی کنید فرزندتان صبحانه سالم و مغذی میل کند و مصرف مواد قندی را محدود کنید. خوردن به موقع تمام وعده های غذایی مهم و لازم است.
  • چنانچه کودک تحت درمان ارتودنسی است، حتماً از او بخواهید تا بریس یا دیگر وسایل ارتودنسی را تمیز کند. (به خصوص در ارتودنسی نامرئی)
  • مراجعه منظم به دندانپزشک بچه ها را از یاد نبرید.
  • با فرزند خود درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان صحبت کنید تا توصیه ها را آگاهانه و با اشتیاق بیشتر دنبال کند.
  • کودک هموره آب بخورد.
  • هر دو سه ماه یکبار مسواک کودک را تعویض کنید.

روش خانگی رفع بوی بد دهان کودک

مرکباتی مثل پرتقال می توانند به افزایش بزاق دهان یاری نمایند . خوردن یک پرتقال بعد از نهار یا یک گریپ فروت بعد از صبحانه برای دندان ها بسیار مفید است و به رفع بوی بد دهان بچه ها نیز یاری می نماید.

همچنین جعفری یک تازه نماینده دهان و نفس فرد است که خواص ضد عفونی ملایم نیز دارد و همچنین هضم آسانی دارد و گاز درونی بدن را کاهش می دهد . پس کودک خود را تشویق کنید که همراه با غذا مقدار کمی جعفری نیز بجود اما مراقب باشید که در خوردن آن زیاده روی نکند و البته قبل از آن حتما با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

بوی بد دهان بچه ها معمولا هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن چیزی اتفاق می افتد اما اگر این موضوع در کل روز ادامه داشت ، شاید مسئله ای در کودک وجود داشته باشد . بهداشت ضعیف دهان یکی از علت های اصلی است اما تنها علت موجود نیست و به همین دلیل بهتر است که علت این مشکل را پیدا کنید.

از آنجایی که در غالب موارد خرابی دندان علت ایجاد بوی بد دهان بچه ها است، احتمالا با مقاومت آن ها برای چکاپ دندانی روبرو شوید؛ بنابراین توصیه می کنیم در این مورد از مقاله مفید ترس از دندانپزشکی؛ علت و راه های مقابله با آن در انگیزه یاری بگیرید.

آیا شما با مشکل بوی بد دهان بچه ها روبرو بوده اید؟ برای بوی بد دهان کودکتان چه راهکارهایی را در پیش گرفتید؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34769

به "بوی بد دهان بچه ها نشانه چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی بد دهان بچه ها نشانه چیست و چگونه برطرف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید