روزشمار: 20 خرداد؛ لغو قانون برده داری در آمریکا توسط آبراهام لینکلن

به گزارش بلاگ پو، هنگامی که آبراهام لینکلن، در سال 1860 میلادی به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد، شعار تبلیغاتی خود جهت مبارزه با برده داری را دنبال کرد. این امر، خشم ایالت جنوبی آمریکا را که هوادار برده داری بودند برانگیخت. از این رو، به تشکیل اتحادیه جدید و خودمختاری اقدام کردند .

روزشمار: 20 خرداد؛ لغو قانون برده داری در آمریکا توسط آبراهام لینکلن

در این حال جنگ بین ایالات شمالی و جنوبی آغاز شد و هواداران بردگی علیه مخالفان آن به نبرد پرداختند. در بحبوحه جنگ های آمریکا، در نهم ژوئن 1862 میلادی، به ابتکار آبراهام لینکلن و به دستور کنگره دولت های متحد شمالی آمریکا، رژیم برده داری و خرید و فروش زنان و مردان سیاه پوست، با نام کنیز و غلام در کلیه ایالات شمال امریکا لغو شد. در ادامه این امر، لینکلن، اعلامیه معروف آزادی بردگان را در سراسر آمریکا صادر کرد و باعث شورش سیاهان علیه اربابان سفیدپوست خود شد .

بر اساس این فرمان 2 قسمته که توسط آبراهام لینکلن در جریان جنگ داخلی آمریکا تهیه شده بود، کلیه بردگانی که در مناطق تحت کنترل ایالات شمالی زندگی می کردند، از بردگی آزاد شدند. ایالات مرزی این اتحادیه با کنفدراسیون کشورهای آمریکا مشمول این اعلامیه نشدند .

آزاد کردن برده ها در سال 1862 میلادی، اقدامی جنگی بود که شورشیان را با از بین بردن پایه ی مالی قشر راهنمایی نماینده ضعیف می کرد. هواداران القای بردگی، لینکلن را به خاطر این که نتوانست برای القای کامل بردگی موضع بگیرد، مورد انتقاد قرار می دادند. در بیست و دوم آگوست 1862 میلادی، چند هفته قبل از امضای اعلامیه ی آزادی و پس از این که اعلامیه پیش نویس شده بود، لینکلن در جواب مقاله ای از هوراس گریلی که خواهان القای فوری بردگی شده بود، طی نامه ای پاسخ داد :

من اتحادیه را حفظ می کنم. با کوتاه ترین راه ممکن به وسیله قانون اساسی آن را حفظ می کنم. به زودی اقتدار ملی دوباره بازخواهد گشت و به زودی اتحادیه دوباره همان اتحادیه سابق خواهد شد. اگر کسانی باشند که نخواهند جز با از بین بردن برده داری به حفظ اتحادیه یاری نمایند، من با آن ها موافقت نخواهم کرد. هدف اصلی من در این مبارزه این است که اتحادیه را حفظ کنم، نه این که برده داری را حفظ کنم یا از بین ببرم. اگر می توانستم اتحادیه را بدون آزاد کردن هیچ برده ای حفظ کنم این کار را می کردم، اگر می توانستم اتحادیه را با آزاد کردن تمام بردگان حفظ کنم این کار را می کردم و اگر می توانستم اتحادیه را با آزاد کردن گروهی از بردگان و برده نگه داشتن گروهی دیگر حفظ کنم باز هم این کار را می کردم، هر آنچه در خصوص برده داری و نژاد رنگین انجام دهم، بدین دلیل انجام می دهم که فکر می کنم می تواند به حفظ اتحادیه یاری کند. من بدین وسیله هدفم را برطبق وظیفه رسمی ام اعلام کردم و قصد ندارم هیچ گونه تغییری در آرزوی شخصی ام که بار ها ابراز داشته ام مبنی بر این که تمامی انسان ها در هرکجا که باشند آزادند، ایجاد کنم.

لینکلن بعد ها گفت که هرگز در تمام زندگی ام نسبت به زمانی که این اعلامیه را امضا کردم، در خصوص درستی کاری که انجام می دادم این قدر مطمئن نبودم .

اعلامیه آزادی، القای برده داری را در ایالات شورشی هدفی رسمی برای جنگ قرارداد و انگیزه ای شد برای تصویب اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی آمریکا که برده داری را در سرتاسر کشور لغو می نمود. لینکلن عامل اصلی این اصلاحیه بود. لینکلن برای مدتی روی طرح هایی جهت ایجاد کلنی هایی در آفریقا و جنوب آمریکا برای حدود 4 میلیون برده آزاد شده، کار می کرد . او در اعلامیه ی آزادی با اشتیاق در خصوص اسکان دادن برده ها اظهار نظر کرد، اما تمامی کوشش هایش برای انجام چنین کار عظیمی ناکام ماند .

فردریک داگلاس درباره او می گوید:

لینکلن مرد عظیمی بود که من در آمریکا با او آزادانه صحبت کردم، بدون این که حتی یک بار به تفاوت میان من و خودش، به تفاوت رنگ اشاره کند.

در همین روز:

  • کارخانه برق تهران آغاز به کار کرد. (1317 شمسی)
  • درگذشت محمدصادق همایونی از پژ وهشگران برجسته کشور در حوزه مردم شناسی (1392 شمسی)
  • اشغال سرزمین پاراگوئه در آمریکای جنوبی توسط ارتش اسپانیا (1535 میلادی)
  • انتها کار کنگره تاریخی وین پس از سقوط ناپلئون بناپارت (1815 میلادی)
  • درگذشت چارلز دیکنز نویسنده و رمان نویس مشهور انگلیسی (1870 میلادی)
  • به علت از پا درآمدن فرانسه در اروپا، سوریه و لبنان، دو سرزمین تحت الحمایه آن در خاورمیانه به تصرف انگلستان درآمدند. (1940 میلادی)
  • آتش سوزی عظیم دانشگاه الجزیره و نابودی 500 هزار جلد کتاب نفیس (1962 میلادی)

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: کجارو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42370

به "روزشمار: 20 خرداد؛ لغو قانون برده داری در آمریکا توسط آبراهام لینکلن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 20 خرداد؛ لغو قانون برده داری در آمریکا توسط آبراهام لینکلن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید