وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست

به گزارش بلاگ پو، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست؛ دانشگاه باید مولد دانش هایی باشد که مولد شغل است.

وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست

حسین جلالی، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوری های نوین دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار درباره وضع کنونی انتها نامه های دانشگاهی و حرکت به سوی صنعت اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه ها به این سمت حرکت کرده اند که بخشی از انتها نامه های خود را به موضوعات جامعه و صنعت اختصاص دهند؛ اگر در این جهت حرکت کنیم، خاک خوردن انتها نامه ها در کتابخانه ها به وجود نخواهد آمد.

جلالی ادامه داد: استادان در این زمینه سهم خیلی برجسته ای دارند، اما نمی توان گفت سهم آن ها از دانشجویان مهمتر است، چون موضوع انتها نامه کارشناسی ارشد باید در راستای علایق دانشجو باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از نقص های سیستم آموزش عالی ما آموزش رایگان است؛ خارج از مرز ها تحقیقات بر مبنای درخواست صنایع صورت می گیرد و فرد برای دلخوشی خود و یا برای پاس کردن واحد ها تحقیق و پژوهش انجام نمی دهد، به همین دلیل پژوهش ها در خارج از کشور کانالیزه است.

جلالی گفت: موضوع کانالیزه بودن پژوهش ها که در کشور ما وجود ندارد از یک طرف مزیت محسوب می شود و از سوی دیگر یک نقص است. نقص از این لحاظ که تحقیقاتی اجرا شده که مشتری برای آن وجود ندارد و منشا آن آموزش رایگان است و برای آن بودجه دولتی صرف کرده است؛ هزینه ای که برای انتها نامه تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد یک سرمایه ملی است که باید یک برونداد متناسب داشته باشد.

رئیس دانشکده مهندسی فناوری های نوین دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: نقش دانشجو و دانشجو بودن و نه دانش آموز بودن به هدفمند و کاربردی شدن انتها نامه هاکمک می کند و اگر دانشجو به این نتیجه برسد که راه ادامه تحصیل و شناخته شدن از لحاظ علمی، انتها نامه است قطعا بیشتر به این موضوع مهم دقت می کند.

جلالی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی چهارچوب ها و محدودیت هایی دارد و نمی توان این تعداد را متناسب با نیاز جامعه افزایش داد؛ تعداد آن ها اگر متناسب و در راستای نیاز های کشور هدایت شود، ظرفیت و راه حلی برای برون رفت از معضلات و مسائل متعدد و متنوع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

او افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حال پژوهش هستند باید موضوعاتی را سرلوحه پژوهش خود قرار دهند که بتواند تضمین کننده آینده آن ها باشد؛ اینکه از دانشگاه انتظار داشته باشیم برای فردی شغل ایجاد کند در هیچ مقیاس و معیاری وجود ندارد. درست است که یکی از وظایف دانشگاه کارآفرینی است، اما تعیین آینده شغلی و علمی در دست خود دانشجو است.

جلالی گفت: بسیارند فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که به واسطه انتها نامه خود مشغول به کار شدند و به خوبی توانسته اند در صنعت و جامعه بهترین شوند و بعد از کسب تجربیات صنعت و جامعه، وارد مقطع دکتری شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست؛ دانشگاه باید مولد دانش هایی باشد که مولد شغل است. دانشگاه باید ریل گذاری کند و این کار باید توسط دانش آموختگان انجام شود که مبنای راه اندازی شرکت های دانش بنیان و رشد آن ها نیز همین واقعیت بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25065

به "وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید